12 kysymystä kotisiivouksesta | Ametro

12 kysymystä kotisiivouksesta

Kotisiivouksen tilaaminen mietityttää monia, joten kokosimme yhteen usein kysyttyjä kysymyksiä kotisiivouksesta. Kysymyksiin vastasi palveluesimiehemme Tiina Kiilavirta. Toivottavasti vastaukset helpottavat päätöksentekoasi säännöllisen kotisiivouksen tilaamisesta.

1. Paljonko kotisiivous maksaa?

Kotisiivouksen hinta riippuu asunnon koosta ja siivoukseen kuluvasta ajasta. Kotisiivous sisältää hyvän perussiivouksen. Laske kotisiivouksen hinta kätevällä laskurillamme. Kotisiivouksesta saat myös kotitalousvähennyksen verotuksessa.

2. Mikä on testisiivous ja paljonko se maksaa?

Testisiivous tehdään, kun suunnitellaan säännöllistä kotisiivousta. Siihen käytetään reilummin aikaa kuin normaaliin kotisiivoukseen. Sen avulla määritellään siivoustarpeet ja -kohteet ja sovitaan säännöllisen siivouksen yksityiskohdista. Testisiivous on edullisempi kuin tuleva säännöllinen kotisiivous.

3. Voinko itse päättää, mitä säännölliseen kotisiivoukseen sisältyy?

Toki, mutta tietyin varauksin. Emme kiipeile korkeisiin kohteisiin tai pese kristallikruunua joka kerta, mutta kuuntelemme asiakkaiden toiveita ja pyrimme toteuttamaan ne mahdollisuuksien rajoissa. Toiveita voi esittää testisiivouksen yhteydessä. Siivoussuunnitelmaa voi toki muokata myöhemminkin, jos vaikka haluaa lisätä siihen säännöllisen terassin imuroinnin tai uuninpesun. Jos lisäyksiä tai vähennyksiä tulee paljon, voi olla että joudumme tarkistamaan siivoukseen käytettävää aikaa.

4. Pitääkö minulla olla siivousvälineet itselläni?

Tuomme kaikki välineet ja puhdistusaineet mukanamme. Monet asiakkaat toivovat, että käytämme heidän omaa pölynimuriaan, ja sekin onnistuu. Tarvittaessa tuomme mukanamme myös ammattilaiskäyttöön tarkoitetun imurin. Varaamme jokaiselle asiakkaalle omat puhtaat siivousliinat ja -välineet ja käytämme miedontuoksuisia, ammattilaiskäyttöön valmistettuja, laimennettuja puhdistusaineita, jotka ovat ympäristöystävällisiä.

Suosimme myös täysin kemikaalivapaata siivousta, jossa puhdistusaineena on puhdas vesi Ultra H2O, joka on deionisoimalla ja suodattamalla käsitelty vesi. Voit lukea siitä lisää osoitteesta https://www.orbotech.fi/.

Pyynnöstä voimme käyttää myös asiakkaan omia välineitä tai aineita, esimerkiksi jos on tietyille erityisille materiaaleille tarkoitetut tuotteet.

5. Kuinka usein kotisiivous kannattaa tilata?

Riippuu tapauksesta, se on yksilöllistä. Jos perheessä on lapsia tai lemmikkejä, suosittelemme siivousta vähintään kahden viikon välein. Joskus riittää siivous neljän viikon välein. Tällöin on kuitenkin hyvä tehdä itse välillä kevyt ylläpitosiivous, jotta pöly ei valloita kotia ja lika pääse pinttymään pinnoille.

6. Miten minun tulee valmistautua siivoojan tuloon?

Saat parhaimman hyödyn palvelustamme, kun teet sellaiset valmistelevat toimenpiteet, että siivoojamme pääsevät heti varsinaiseen siivoustyöhön. Ei tarvitse jynssätä kotia, riittää kun keräät lelut, vaatteet ja muut irtotavarat lattioilta ja pinnoilta, jotta siivooja pääsee puhdistamaan ne. Tiskiallas kannattaa myös tyhjentää. Olemme keränneet blogiimme ohjeet valmistautumisesta siivoojan tuloon.

Mikäli et ehdi tehdä valmistelevia toimenpiteitä, voimme tehdä ne puolestasi. Tämä luonnollisesti vaikuttaa käytettävään siivousaikaan ja hintaan.

7. Voinko olla kotona siivouksen aikana tai voiko lemmikkini olla kotona?

Kyllä voit olla. Lemmikkeihin suhtaudumme myönteisesti, kunhan ne ovat tottuneet vieraan ihmisen läsnäoloon.

8. Millainen koulutus siivoojillanne on ja puhuvatko he suomea?

Olemme itse kouluttaneet siivoojamme. Koulutukseen kuuluu teoriaosuus ja käytännön harjoittelu kodeissa. Siivoustyön oppii parhaiten tekemällä. Siivoojamme eivät pääsääntöisesti puhu suomea, mutta pareista ainakin toinen puhuu englantia.

9. Käykö luonani aina samat siivoojat?

Kyllä käy, paitsi jos siivooja sairastuu tai on lomalla. Silloinkin siivous toki hoidetaan normaalisti, mutta korvaavan siivoojan toimesta.

10. Milloin säännöllinen kotisiivous tehdään?

Testisiivouksen jälkeen sovimme säännöllisen siivouksen viikonpäivän ja kellonajan ja pyrimme pysymään siinä. Toisinaan aikaan voi tulla pieniä muutoksia esimerkiksi logistisista syistä, jos asiakkaan kotiin on pitkä matka ja kulku sinne viivästyy. Joskus voi tulla myös tarve esimerkiksi siirtää siivousaikaa tunnilla, mutta siitä ilmoitetaan aina tekstiviestillä edellisenä päivänä.

11. Voiko kotisiivouskäynnin perua tai siirtää?

Kyllä voi. Peruminen pitää tehdä edelliseen arkipäivänä viimeistään klo 9. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitamme 60 €:n peruutusmaksun. Siivousvuoron peruminen onnistuu helpoiten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@ametro.fi. Vaihtoehtoisesti voit soittaa asiakaspalvelunumeroomme 020 1525510. Vahvistamme uuden siivousajan mahdollisimman nopeasti.

12. Miten saan kotitalousvähennyksen?

Kotitalousvähennyksen avulla saat merkittävän alennuksen maksamastasi siivouspalvelusta. Verohallinnolla on erittäin hyvät ohjeet kotitalousvähennyksen tekemiseen.

Kotitalousvähennyksen ilmoitat helpoiten OmaVero-palvelussa. Kannattaa huomioida kotitalousvähennys jo oman verokortin ennakonpidätysprosenttia määriteltäessä. Sekin onnistuu helpoiten OmaVero-palvelussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *